LOGISTIEK BIJ HEYTEC

Een interview met onze collega Martijn, teamleader van de logistieke ploeg

Dag Martijn, kan je je even voorstellen?

Hallo, ik ben Martijn Vereenooghe, 37 jaar, geboren en getogen in Lier en Teamleader Logistics binnen HEYTEC. Ik leid het logistieke team van 14 collega’s waarvan 10 magazijniers, 3 chauffeurs en 1 logistiek planner. Samen proberen wij de dagelijkse uitdagingen tot een goed einde te brengen.

Hoe is die logistiek georganiseerd bij HEYTEC?

Het logistiek departement bestaat uit 4 onderdelen:

  1. Inbound: Zij zorgen voor de controle en de verwerking van de inkomende goederen. Vorig jaar hebben we meer dan 6.000 pallets en meer dan 3.000 colli’s ontvangen en verwerkt.
  2. Picking: Met winkelkarren, reachtrucks en andere middelen picken we gemiddeld iets meer dan 100 zendingen per dag.
  3. Outbound: Hier worden alle uitgaande goederen gecontroleerd en verpakt voor verzending. Dagelijks spreken we over gemiddeld 50 pallets en 30 colli’s.
  4. Planning en transport: HEYTEC kan beschikken over een moderne vloot van 3 vrachtwagens die elk dagelijks gans België bedienen. Ze worden bestuurd door gediplomeerde chauffeurs, die ook beschikken over een attest ADR, voor het vervoeren van koudemiddelen. Tevens kunnen wij ook nog voor sneltransport (op vraag van de klant) een eigen bestelwagen inzetten, die meteen vanuit het centraal magazijn in Lier naar regio’s in gans de BeLux kan rijden. Wij maken, indien nodig, ook gebruik van externe vervoerders die zich specialiseren in colli- en palletvervoer.

Waarom heeft HEYTEC ervoor gekozen te investeren in eigen transportmiddelen en chauffeurs voor vrachtwagens?

Service naar de klant toe is iets dat HEYTEC altijd hoog in het vaandel heeft gedragen. Hoe kan je je klanten betere service bieden dan met een vrachtwagen met het logo van HEYTEC op, bestuurd door een goed opgeleide chauffeur die weet hoe hij de materialen dient te behandelen, en die de klanten persoonlijk kent? Zelfs bij onvoorziene omstandigheden en vakantie van een chauffeur beschikken we intern over 2 volledig gediplomeerde collega’s die deze taak kunnen overnemen. Tenslotte wat je zelf doet, doe je meestal beter.

 

Wat is dagelijks de grootste uitdaging in de ploeg?

Voor de magazijnwerking is de voornaamste zorg het tijdig klaar krijgen van alle bestellingen voor de volgende dag uit te leveren. Iets waar wij als team meestal wel in slagen. Voor ons transport betekent dit een route inplannen waarmee rekening wordt gehouden met de wensen van de klant. Tegelijkertijd proberen we onze ecologische voetafdruk zo min mogelijk te houden door middel van een logische opvolging van leveringen binnen de route.

 

Op welke manier zorgt uw logistiek team ervoor dat ze flexibel kan reageren op de eisen van klanten?

Flexibel zijn naar de klanten toe, wilt meestal zeggen: “Snel kunnen schakelen”. Of dat nu op vlak van magazijnwerk is (b.v.: last-minute-orders die binnen komen), of binnen onze transportactiviteiten. Ongeacht wij vasthouden aan een uitgetekend transportschema, is alles bespreekbaar, en bekijken we met onze collega’s wat haalbaar is voor ons eigen vervoer, en waarvoor we een andere oplossing moeten zoeken.

 

HEYTEC GAAT VERDER ELKE DAG